Stowarzyszenia Absolwentów Politechniki Poznańskiej
Aktualny na 10.04.2022 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
„Stowarzyszenie Absolwentów Politechniki Poznańskiej” zwane w dalszych postanowieniach Statutu Stowarzyszeniem jest organizacją społeczną o charakterze koleżeńskim absolwentów Politechniki Poznańskiej i Uczelni Ją poprzedzających to jest Państwowej Wyższej Szkoły Budowy Maszyn, Państwowej Wyższej Szkoły Budowy Maszyn i Elektrotechniki, Szkoły Inżynierskiej oraz Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej.
§ 2
Stowarzyszenie jest organizacją zarejestrowaną i posiada osobowość prawną.
§ 3
Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej a siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto Poznań.
§ 4
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków i działalności gospodarczej.
§ 5
Stowarzyszenie ma prawo zakładania kół według zasad przyjętych w dalszych postanowieniach Statutu.
§ 6
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział II
Cele i środki działania Stowarzyszenia
§ 7
Celem Stowarzyszenia jest:
- skupienie absolwentów dla utrzymania i stałego pogłębiania więzi koleżeńskiej, dla pielęgnowania tradycji zawodu i zasad etyki zawodowej oraz kultywowania i rozwijania kultury polskiej,
- organizowanie pomocy naukowo-technicznej i samokształceniowej dla członków,
- utrzymywanie łączności absolwentów z Uczelnią i działalność dla jej dalszego rozwoju,
- organizowanie pomocy materialnej dla członków Stowarzyszenia oraz studentów Politechniki Poznańskiej,
- promocja i propagowanie osiągnięć oraz potrzeb Politechniki Poznańskiej.
§ 8
- Stowarzyszenie osiąga swoje cele poprzez:
- stałą współpracę z władzami Uczelni, macierzystymi Wydziałami oraz organizacjami działającymi w Uczelni lub na jej rzecz,
- upowszechnianie informacji o działalności Uczelni i Wydziałów dotyczącej osiągnięć naukowych i zawodowych absolwentów i pracowników Politechniki Poznańskiej oraz promocja tych osiągnięć,
- udział w organizowaniu sesji naukowych i zjazdów koleżeńskich,
- wymianę doświadczeń technicznych i technologicznych,
- działalność kół, zespołów i komisji problemowych,
- prowadzenie działalności wydawniczej i gospodarczej,
- prowadzenie Funduszu Pomocy Koleżeńskiej,
- organizowanie różnych form pomocy materialnej.
- Stowarzyszenie w zakresie swojej działalności wyklucza:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do swoich członków, członków władz Stowarzyszenia, pracowników Stowarzyszenia oraz osób z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz swoich członków, członków władz Stowarzyszenia, pracowników Stowarzyszenia oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz swoich członków, członków władz Stowarzyszenia, pracowników Stowarzyszenia oraz osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z zapisów niniejszego statutu,
- zakup na specjalnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie władz Stowarzyszenia, pracownicy Stowarzyszenia oraz ich osób bliskich.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym może być absolwent Politechniki Poznańskiej i poprzedzających ją Uczelni.
- W szczególnych przypadkach w stosunku do osób nie posiadających dyplomu Politechniki Poznańskiej i jej poprzedniczek o przynależności do Stowarzyszenia decyduje Zarząd.
- Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.
§ 11
Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego udziału w wyborach do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w Zjazdach, zebraniach, sesjach naukowo-technicznych, kursach i konferencjach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- występowanie do władz Stowarzyszenia z wnioskami i postulatami,
- korzystania z form pomocy koleżeńskiej,
- odwoływania się w sprawach członkowskich i orzeczeń Sądu Koleżeńskiego do władz Stowarzyszenia,
- posiadania legitymacji członkowskiej i noszenia odznak Stowarzyszenia.
§ 12
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- przestrzeganie postanowień statutu i regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- przestrzeganie norm współżycia koleżeńskiego, społecznego i etycznego,
- dbanie o dobro Stowarzyszenia i branie czynnego udziału w jego pracach,
- opłacanie składek członkowskich.
§ 13
- Członkiem wspierającym może być organizacja, instytucja lub podmiot gospodarczy, który wniesie składkę na rzecz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma prawo do:
- uczestniczenia w zjazdach, zebraniach, sesjach naukowo-technicznych, kursach i konferencjach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- używania odznak Stowarzyszenia.
- Minimalną składkę członka wspierającego określa Zarząd Stowarzyszenia.
- Członkostwo wspierające ustaje z powodu dobrowolnego wystąpienia lub skreślenia przez Zarząd Stowarzyszenia.
§ 14
- Godność członka honorowego nadaje osobom szczególnie zasłużonym dla Stowarzyszenia, Zjazd na wniosek Zarządu.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 15
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje z powodu:
- śmierci,
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
- prawomocnego wykluczenia ze Stowarzyszenia na podstawie orzeczenia Sądu Koleżeńskiego,
- skreślenia z listy członków uchwałą zarządu w przypadku systematycznego uchylania się od udziału w pracach Stowarzyszenia, zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres dwóch lat pomimo pisemnego upomnienia oraz naruszenia postanowień Statutu.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 16
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Zjazd,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 5 lat.
- Wybór władz Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
§ 17
- Zjazd zwyczajny zwoływany jest przez Zarząd co pięć lat.
- Zjazd nadzwyczajny jest zwoływany na mocy uchwały Zarządu lub na wniosek Komisji Rewizyjnej bądź na żądanie co najmniej 1/3 liczby delegatów.
- W Zjeździe biorą udział:
- z głosem stanowiącym delegaci kół wybrani według zasad ustalonych każdorazowo przez Zarząd. Mandat delegata trwa przez okres kadencji,
- z głosem doradczym członkowie honorowi, członkowie wspierający, członkowie ustępujących władz, a także osoby zaproszone.
- Zjazd zwoływany w pierwszym terminie jest prawomocny przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby delegatów, a uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów z wyjątkiem zmiany statutu i rozwiązania Stowarzyszenia.
- Zjazd zwoływany w drugim terminie jest prawomocny bez względu na liczbę obecnych delegatów.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia delegatów co najmniej na 10 dni przed terminem Zjazdu.
- Zjazd nadzwyczajny winien być zwołany nie później niż w ciągu 45 dni od daty przedstawienia (złożenia) odpowiedniego wniosku Zarządowi przez Komisję Rewizyjną lub 1/3 liczby delegatów.
- Zjazd zwołuje Zarząd za pomocą listów poleconych, przesyłek nadanych pocztą kurierską lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce Zjazdu oraz proponowany porządek obrad.
§ 18
Do kompetencji Zjazdu należy:
- Uchwalanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia.
- Wybór przewodniczącego Zarządu oraz członków Zarządu.
- Wybór Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego, które ze swoich składów wybierają przewodniczących
- Nadawanie godności członka honorowego Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu i rozwiązywania Stowarzyszenia.
§ 19
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 7 – 13 członków w tym z przewodniczącego. Zebrania Zarządu odbywają się co najmniej raz na kwartał.
- Zarząd wybiera ze swego grona wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika, którzy łącznie z przewodniczącym tworzą Prezydium Zarządu.
- Jeśli osoba pełniąca funkcje przewodniczącego Zarządu przestaje ją pełnić w czasie trwania kadencji, wyboru innej osoby na tą funkcję dokonuje Zarząd ze swego grona. Kadencja takiej osoby kończy się z upływem dnia, na który przypadałby koniec kadencji jej poprzednika. Przewodniczącego nie wybiera się jeśli do końca kadencji pozostało nie więcej niż 6 miesięcy. W takim przypadku obowiązki przewodniczącego Zarząd powierza wiceprzewodniczącemu.
- Jeśli w okresie kadencji Zarządu zaprzestanie w nim działalności więcej niż 1/3 jego członków, Zarząd może uzupełnić swój skład o brakującą liczbę członków. W pierwszej kolejności Zarząd uzupełnia swój skład o te osoby, które kandydowały na członków a nie zostały wybrane. Kadencja nowych członków kończy się z upływem dnia, na który przypada koniec kadencji ich poprzedników.
- Uchwały Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej mogą być podejmowane (z zastrzeżeniem innych postanowień Statutu):
- na posiedzeniach,
- na posiedzeniach poprzez oddanie głosu na piśmie za pośrednictwem innego członka Zarządu,
- poza posiedzeniem przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość,
- poza posiedzeniem w trybie pisemnym (obiegowo).
- Głosowanie uchwał w trybie określonym w ust. 5 pkt 2 jest dopuszczalne tylko w tych sprawach, które zostały objęte porządkiem obrad posiedzenia. Podejmowanie uchwał w trybie określonym w ust. 5 pkt 2-4 jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdy wszyscy uczestnicy dysponują takimi samymi informacjami co do spraw będących przedmiotem głosowania. Uchwała podjęta w tych trybach jest ważna, gdy wszyscy członkowie zostali prawidłowo powiadomieni wcześniej o treści procedowanych projektów uchwał.
§ 20
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie pracami Stowarzyszenia w okresie między Zjazdami i realizowanie celów statutowych.
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
- Powoływanie i rozwiązywanie kół Stowarzyszenia, komisji i klubów problemowych stałych i doraźnych.
- Uchwalanie planów działania, budżetu Stowarzyszenia oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania.
- Uchwalanie regulaminów wewnętrznych i zatwierdzanie regulaminów Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia.
- Ustalanie zasad wyboru delegatów na Zjazd.
- Występowanie z wnioskami do Zjazdu o nadanie godności członka honorowego.
- Uchwalanie formy współpracy z bratnimi Stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi.
- Ustalanie wysokości wpisowego oraz składek członkowskich.
- Powoływanie zespołu redakcyjnego i Redaktora Naczelnego biuletynu „Absolwent”.
Komisja Rewizyjna
§ 21
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym z przewodniczącego i sekretarza. Przewodniczącego i sekretarza wybiera Komisja ze swego grona.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej raz na rok.
- Komisja Rewizyjna jest organem odrębnym w stosunku do Zarządu i nie podlega Zarządowi w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji żadnych wynagrodzeń.
§ 22
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
- zgłaszanie na zebraniach Zarządu i jego Prezydium wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
- składanie na Zjeździe sprawozdania ze swojej działalności,
- wnioskowanie w sprawie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Zjazdu w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania Zarządu,
- zwołanie Zjazdu w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem.
Sąd Koleżeński
§ 23
- Sąd Koleżeński składa się z 3 członków, w tym z przewodniczącego i sekretarza.
- Przewodniczącego i sekretarza wybiera Sąd ze swego grona.
§ 24
- Sąd Koleżeński jest organem powołanym do rozpatrywania sporów między członkami oraz wykroczeń przeciwko statutowi.
- Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpatrywanie spraw związanych z naruszeniem przez członków postanowień statutu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a władzami Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Zjeździe,
- zajmowanie stanowiska w kwestiach zgodności wewnętrznych przepisów i decyzji władz Stowarzyszenia ze statutem.
- Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić żadnej innej funkcji we władzach Stowarzyszenia.
§ 25
Szczegółowy zakres działania i tryb pracy Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego określają regulaminy.
Rozdział V
Koła Stowarzyszenia
§ 26
Podstawową jednostką organizacyjną Stowarzyszenia jest Koło.
§ 27
- Koła powołuje Zarząd Stowarzyszenia na wniosek co najmniej pięciu członków.
- Z inicjatywy Zjazdu, Zarządu lub Kół mogą być powoływane Komisje lub Kluby o charakterze problemowym lub środowiskowym.
§ 28
Władzami Koła Stowarzyszenia są:
- Walne zebranie członków Koła,
- Zarząd Koła.
§ 29
- Walne zebranie członków Koła zwołuje Zarząd Koła co najmniej raz na 5 lat.
- Zarząd Koła, w składzie 3 – 5 członków wybiera walne zebranie członków Koła.
- Zarząd Koła wybiera ze swego grona przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- Kadencja Zarządu Koła trwa 5 lat.
§ 30
Szczegółową organizację i zakres działania komisji lub klubów określają regulaminy wewnętrzne zatwierdzone przez Zarząd Stowarzyszenia.
Rozdział VI
Majątek, fundusze i rachunkowość Stowarzyszenia
§ 31
Na majątek Stowarzyszenia składają się:
- nieruchomości,
- ruchomości,
- fundusze.
§ 32
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- wpisowe i składki członkowskie,
- dotacje, subwencje,
- dochody z nieruchomości i ruchomości będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- nadwyżki z działalności wydawniczej i gospodarczej,
- darowizny, zapisy i spadki.
- Środki pieniężne niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie w banku na koncie Stowarzyszenia. Wpływy gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb przekazywane na to konto.
- Składki członkowskie z dany rok powinny być wpłacane do końca IV kwartału bieżącego roku.
§ 33
Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość według obowiązujących przepisów. Formy i tryby prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości określa Zarząd Stowarzyszenia.
§ 34
Wszelkie pisma i dokumenty Stowarzyszenia wychodzące na zewnątrz podpisuje przewodniczący, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący i jeden z członków Zarządu.
Rozdział VII
Zmiana statusu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 35
- Zmiana statutu wymaga uchwały Zjazdu podjętej większością 2/3 głosów delegatów, przy obecności co najmniej 1/2 liczby delegatów uprawnionych do głosowania.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Zjazdu podjętej większością 3/4 głosów, przy obecności co najmniej 1/2 liczby delegatów uprawnionych do głosowania.
- W razie rozwiązania Stowarzyszenia Zjazd powołuje Komisję Likwidacyjną oraz podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku.
- Uchwała o przeznaczeniu majątku podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.